Het woord burn-out is niet meer weg te denken uit onze hedendaagse maatschappij. De kans is reëel dat je iemand kent die ermee te kampen heeft, of misschien vraag je je af of jij in de gevarenzone zit richting burn-out.

Net zoals je burn-out niet in 1 dag krijgt, duurt het ook langer dan 1 dag om te herstellen. Je kan me contacteren wanneer je in burn-out zit, maar wacht vooral niet tot burn-out toeslaat. Je kan preventief werken aan je veerkracht.

Ben je werkgever? Scroll dan zeker naar beneden.

STRESS & BURN-OUT COACHING

Burn-out krijg je niet zomaar, of ineens. De kans is groot dat je me wel kan vertellen wat de aanleiding is geweest die “het licht heeft uitgedaan bij je”.  Maar daaraan voorafgaand zitten maanden (of zelfs jaren!) van langdurige stress en overspanning, waarbij alle STOP-signalen genegeerd werden.

Bij iedere coachingsessie die je volgt bij mij tijdens je hersteltraject van burn-out zal ik een tekening naar boven halen:  een tekening van jouw batterij. 
Daarop duid jij aan met een streepje tot waar je batterij die dag gevuld is.
 

We doen dat elke keer opnieuw en we zetten er ook elke keer de datum bij. 

Meestal ligt dat streepje hoger dan de vorige sessie en heb je telkens wat meer energie.
Af en toe is een terugval mogelijk. 

Het doel is duidelijk: hoe geraak jij weer aan een goed gevulde batterij?
Eentje waarvan je zelf weet hoe ze te vullen, als ze leeg geraakt na een inspanning. 

Herstellen van burn-out doe je niet door 2 maanden in je zetel te spenderen en daarna weer naar je werk terug te keren. 

Tijdens je traject werk je hard, leer je jezelf beter kennen, leer je je grenzen beter aangeven en bewaken. 

Met je coach zal je ook praten over je werkomgeving en hoe je ten gepaste tijde weer kan terugkeren naar je werk. 

Je lichaam stuurt je meer signalen dan je zou denken. Hoe sneller je
professionele hulp zoekt bij burn-out, hoe sneller je herstel kan starten.
Vergis je niet, herstellen is ook hard werken. Aan jezelf.

PREVENTIEF AAN DE SLAG

Ik gebruik graag de term VEERKRACHT-coaching, een positievere benaming dan stress- & burn-out coaching. Terwijl je werkt aan je eigen veerkracht, herstel je van de burn-out.

Je hoeft overigens niet in burn-out te zitten, om bij Learning To Fly terecht te kunnen voor veerkracht-coaching. Wanneer je signalen opmerkt bij jezelf, aarzel dan niet om actie te ondernemen. Je lichaam signaleert veel meer dan je zou denken – dit zijn maar enkele voorbeelden: 

  • Fysieke en/of mentale uitputting
  • Concentratiestoornissen 
  • Geheugenproblemen
  • Sterke emotionele reacties
  • Piekergedrag
  • Slaapproblemen
  • ,…

Samen bekijken we wat maakt dat jouw batterij (bijna) leeg is, waardoor je niet meer voldoende oplaadt,…

We brengen alles in kaart en stellen een plan van aanpak op: welke ingrepen kan jij maken in jouw leven om anders om te gaan met stress, om spanning te verminderen, om je weer energiek te voelen, te leven volgens je talenten, waarden, drijfveren,…

BESTE WERKGEVER

Je leest het goed: burn-out kan voorkomen worden. Iedereen kan preventief aan de eigen veerkracht werken.
Wanneer burn-out voorvalt in je bedrijf, moet je in de spiegel durven kijken en beseffen dat je als werkgever te laat bent.
Er kan enkel nog gereageerd worden, niet meer voorkomen.

Burn-out is de gedeelde verantwoordelijkheid van zowel het individu, maar in grotere mate van de organisatie.
Echter heeft het geen zin om met het vingertje te wijzen naar de mogelijke schuldige. 

Het is als bedrijf dus zeker interessant om in te zetten op preventie. Je toont aan je personeel dat je bezig bent met hun welzijn door hen persoonlijke coaching cadeau te geven. Elke werknemer heeft dan recht op een aantal uur privé-coaching, op kosten van jou, de werkgever. Ze kunnen praten met mij over alles wat hen bezighoudt op de werkvloer, of zelfs in hun privé-leven. Zij kiezen zelf de onderwerpen, de ontwikkelpunten, de pijnpunten,… De gesprekken verlopen 100% vertrouwelijk.

Best werkgever, ik ga graag met jou in gesprek over hoe deze coaching er kan uitzien binnen jouw organisatie.

Ook wanneer mensen opnieuw re-integreren, na burn-out, speel je als werkgever een belangrijke rol. Een coach kan hierbij nuttig zijn.

Contacteer me om in detail de mogelijkheden te bespreken.